Thursday, May 21, 2015

DiGanGGu LaGi!!!

Assalamualaikum w.b.t,

"Aku berlindung dengan nama Allah dari syaitan yang direjam"

21/5/2015...tepat jam 12.00 mlm..pembuka hari dengan 'kehadirannya' dekat denganku...
Bermula dengan jeritan dan tangisan si kecil..yang pada mulanya kami sangkakan kembung perut..
Namun, tangisan itu tidak reda..malah menjadi bertambah kuat dari masa ke semasa...

Sehingga jam 1.00 pagi..tangisannya menjadi semakin pelik..raungannya mengundang resah di hati..walau matanya sudah berat yang teramat sangat dengan kantuk yang jelas terlayar diwajahnya..namun dia masih gagal melelapkan mata..kami gagal mentafsir makna..

Sehinggalah 'dia' datang menghampiriku...sedekat-dekatnya...
Arahan supaya mencampak si kecil dari dalam pelukan aku terima...
Aku letakkan dia kebawah perlahan-lahan..hati masih mengalun zikir...
Mujur dengan izin Allah, aku bisa kuat dan waras berfikir..

Lantas ku dakap kembali si kecil ke dalam pelukan...
Dan melaungkan surah Kursi, Al-Fatihah dan 4 Qul...
Kuat...sangat kuat sehingga aku rasa jiran pun bisa mendengar bacaanku..
Namun aku teruskan sehingga tekakku terasa kesat...

'Dia' masih disitu..
Menunggu sesuatu dan mungkin mengharapkan sesuatu..
Yang aku tidak akan berikan sama sekali selagi akalku masih waras..

Abang melaungkan azan di dalam bilik..
Keluar dan mengarahkanku agar meneruskan bacaan..
Selesai 2 turutan surah2 dibaca, si kecil terus lena dengan senggukan akibat tangis yang kuat tadi..
Aku masih terus mengalunkan surah2 tersebut dengan kuat..
Berharap agar apa sahaja yang ada di situ pergi..sejauh yang mungkin...

'Dia' pergi seketika..
Kami bawa si kecil ke ruang kamar..
Aku letakkan dia di peraduaannyaa..
Dia tidak tersedar langsung..Penat barangkali...kasihan dia

Dan untuk kesekian kalinya..'dia' kembali hadir..
Dekat sekali lagi denganku seolah ingin menumpang disisiku..
Aku pegang Abang dan arahkan dia mengalun azan..
Dia terus bertindak dan melaungkannya 3 kali dengan sedikit kuat..

Abang arahkan aku tidur dan dia memegang tanganku..
Sehingga dia tiba-tiba bingkas kerasa 'sesuatu' kini berada di kakinya..
Lantas dia pegang kedua ibu jari sambil mulut terkumat kamit mengalun surah..
Aku maklum apa yang berlaku lalu terus berzikir di dalam hati..
Terus dan terus sambil tangan ku letakkan di atas si kecil..
Tidak mahu 'dia' atau apapun datang lagi menganggu..
Sehingga aku lena untuk sepertiga malam..

Inilah kisah pembuka hari 21/5/2015...
Semoga kemunculan 'dia' tidak akan sama sekali berulang..

Ya Allah...Aku berlindung dengan nama Allah dari syaitan yang direjam
Lindungi kami Ya Allah..Jauhi kami dari 'dia'...
Sesungguhnya kaulah tuhan sekalian alam..
Amin, Ya rabbal'amin..

-Wassalam-

No comments:

Post a Comment

Please share wif me whatever in ur mind ya. Will revert back to you as soon as possible. :-)